کد خبر : 9137
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵

گزارش ویژه انتخاب فردا؛

رخ نمایی هنر ایرانی در خیابان شیراز گچساران/ دست‌فروشی؛ باز هم قصه ناتمامِ دیگراز زنان نان‌آور

رخ نمایی هنر ایرانی در خیابان شیراز گچساران/ دست‌فروشی؛ باز هم قصه ناتمامِ دیگراز زنان نان‌آور
پیرو درج این گفتگو ، مسئولان ذیربط در راستای درخواست این هنرمند اگر پیشنهاد – راهکار – جوابیه یا کمکی داشته باشند میتوانند از طریق همین رسانه اقدام نمایند تا نشر داده شود .؛

انتخاب فردا؛
امروزه برخلاف زنان شاغل که شغل‌شان در شان آنهاست و در عرصه‌های اجتماعی مانند پرستاری، مهندسی، پزشکی ، معلمی و … مشغول به فعالیت‌اند، هستند زنانی که به دلیل ناکوک بودن ساز زندگی مجبورند در سخت‌ترین شرایط، با شغل‌های دور از شانشان ولی با شرافت کار ‌کنند که می‌توان به دست‌فروشی اشاره کرد.


امروز در خیابان شیراز کنار پاساژ حافظ  بادیدن آثار صنایع دستی بانو مریم مرتضوی به پاس ارج نهادن به آثار هنری این بانوی هنرمند که آثار هنری اش بازگو کننده روح ملت‌ها و اقوام است ، هنرمندی که با ذوقی سرشار، آثاری را خلق می کند که خاص سرزمین مادری‌ اش است و این هنر گرانقدر را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کند تا پایدار بماند و بر صفحه روزگار بدرخشد و همچنین به منظور بیان مشکلات و خواسته‌ این هنرمند حضور یافتم که شرح حال آن با ارائه گفتگویی از نظرتان می‌گذرد.


بانو مریم مرتضوی هنرمندی که در زمینه صنایع دستی و هنر تسمه بافی فعال است؛این بار مهمان پایگاه خبری انتخاب فردا ، شده است .
خودتان را معرفی کنید
مریم مرتضوی متولد سال۱۳۶۸ هستم .
خانم مرتضوی چطور وارد هنر تسمه بافی شدید؟
علاقه زیادی به هنر و خلق اثر هنری داشتم . همیشه در تلاش بودم که بیشتر بیاموزم و هنر های مختلفی را یاد بگیرم.
مریم خانم از تسمه بافی بگویید…
تسمه بافی رشته بشدت زیبا و دقیق در کنار ظریف کاری هایش آرامش خاصی دارد ، هنری اصیل از سرزمینم ایران و شهر گیلان است . این هنر را از خواهر شوهرم که اصالتاً گیلانی است آموخته ام.


آیا از این هنر درآمد کسب می کنید؟
بله . کسب و کار کوچکی را با همکاری و حمایت اداره میراث فرهنگی و شهرداری آغاز کرده ام که اگر مورد لطف و چترحمایتشان قرار گیرم پیشرفت بیشتری خواهم کرد. معمولا ماهی ۴ شاگرد میگیرم ولی متاسفانه هنرجوهایم همه کنار خیابان می آیند و اموزش میبینند، کارهایمان را در خانه می بافیم و کنار خیابان هم برای فروش میگذاریم .از سختی های کارتان بگویید
بنظر من تسمه بافی به شدت هنر زیبایی است و باید رنگ ها و طرح ها در قالب نقشه درهم ادغام شوند و کاملا هماهنگ باشد. ۳ سال است هنر تسمه بافی از شاخه های رشته صنایع دستی را کار میکنم ، با سرمایه خیلی اندکی که داشتم توانستم در پاساژ حافظ طبقه زیرین مغازه خیلی کوچکی آن هم زیر راه پله اجاره کنم ۹ ماه در مغازه کار کردم ولی به دلیل مکان نامناسب هیچ مشتری نداشتم و خلاصه اینکه بخاطر اینکه مغازه جای مناسبی برا عرضه محصولاتم نبود مجبور شدم وسایلم را کنار خیابان پهن کنم ، از وقتی که کنار خیابان آمدم شرایط به لحاظ فروش کمی بهتر شد ، بگونه ای که دست بافته هایم به چشم آمد و دیده شدم ،کارم سختی خاصی ندارد فقط انجا که کنار خیابان نشسته ام و جو روانی بدی بر من حاکم است و اینکه هنرجوهایم  را کنار خیابان اموزش میدهم  مرا تحت فشار میگذارد و برایم سخت است.

کسانی که می خواهند وارد این هنر بشوند چه مسیری را طی کنند؟
اول از همه علاقه شرط است سپس برای بهتر شدن کارشان باید دوره های آموزشی را گذرانده باشند و با تکرار و تمرین کارهای زیبایی خروجی کارشان باشد و با پشتکار و تلاش هنر خود را عرضه کنند.


از تسمه بافی استقبال می‌شود؟
استقبال چشمگیری از عرضه نیست زیرا هنوز خیلی جا نیافتاده و مردم اعتماد نمیکنند فکر میکنند کار ضعیف است و … یک مشتری از من خرید میکند و همان مشتری برایم مشتری می آورد.
از کارهایتان هدیه هم می دهید؟
بله برای کسانی که دوستشان دارم از کارهای خودم هدیه میدهم.
به عنوان هنرمند موفق در زمینه تسمه بافی ،برنامه شما برای آینده چیست؟
آینده برای همه ما یک نقطه نامعلوم است .چون نمی دانم برایم در آینده چه اتفاقی می افتد ولی در تلاش هستم هدفمند زندگی کنم . در سال های پیش رو رضایت از زندگیم هر لحظه بیشتر شود و بتوانم انسان مفیدی برای اطرافیانم و کشورم ایران باشم. بتوانم آینده ای بسازم که حسرت گذشته ای که گذراندم را نخورم . در حال حاظر در تلاشم که با آموزش و یادگیری بتوانم موفق تر شوم.
از آنجا که تولیدات صنایع دستی باید در معرض دید باشند تا دیده شوند لذا دوست دارم کارم را ارتقاء وسر و سامانی بدهم یک مغازه بزرگتر و جای خوبی داشته باشم جوری که بصورت دستفروش کنار خیابان نباشم زیرا همانگونه که گفتم جو روانی خیلی بدی دارد.
مته ریال کارم را همه از شمال خریداری میکنم و تولیداتم را به قیمت تولیدی میفروشم ، هر وقت برای خرید مته ریال به شمال میرم چای زرین لاهیجان را هم با خود می آورم و در کنار کارهایم میفروشم .


خیلی علاقمند هستم صنایع جنوب را هم کار کنم ولی خیلی گران است و قدرت ندارم آن را هم در کنار صنایع شمال کار کنم .
انتظارات شما از مسئولین فرهنگی و هنری چیست؟
هوای هنرمندان را داشته باشند و بصورت عملی حمایت کنند ، وقتی همدلی باشد که هنرمندان علاقه داشته باشند و به میدان بیایند و کار کنند.

صحبت پایانی
از مجموعه شهرداری و میراث فرهنگی که در این مسیر به من کمک کردند و باعث پیشرفت من شدند کمال تشکر را دارم ،از مسئولین مربوطه درخواست دارم با دادن یک وام و تسهیلات مرا حمایت و کمک کنند تا بتوانم جای بهتری را برای خود اجاره کنم تا از کف خیابان بلند شوم و جای آبرومندانه ای برای خود اجاره کنم.
خانم مرتضوی خطاب به مسئولین اظهار داشت : خواهش میکنم مشکلات زنان دستفروش را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهید تا از این طریق شاید بتوان به راه‌های مؤثر برای رفع مشکلات این قشر دست یابید.
روحیه بالا، انگیزه و امید از مواردی است که باعث شده مریم مرتضوی پس از طی کردن دوره های آموزشی امروز به عنوان یک هنرمند در زمینه صنایع دستی فعالیت داشته باشد.
این هنرمند گچسارانی معتقد است: با پشتکار و تلاش می‌شود کارهای سخت و نشدنی را ممکن ساخت، توصیه‌ی که همواره به شاگردان و دوستان خود دارد.
به گفته وی در رشته هنری به دلیل وجود شاخه‌های هنری متنوع و تعدد هنرمندان به تبع مشکلات متفاوتی وجود دارد که یکی از بزرگترین مشکلاتی که با آن مواجه هستند، بحث ارائه و فروش اثر هنری است؛ هنرمند هم باید بازاریاب باشد و هم هنرمندی خلاق و توانمند و در کنار فعالیت در عرصه هنر احتیاج به حمایت داریم.
خانم مرتضوی میگوید : ما متوجه هستیم که باید مستقل باشیم و خودمان کارمان را انجام بدهیم ولی باز هم به حمایت‌های نهادهای مرتبط احتیاج داریم؛ زیرا از هنرمان آنقدر درآمد نداریم که بخواهیم اجاره های بالا بدهیم. هنرمند کارش تولید نیست؛ زیرا صنعتگر نیست ، هنرمند است. بنابراین خوب است که یک فکری به حال هنرمندانی که کار تک می‌کنند و در واقع هنر بومی و ملی خود را حفظ می‌کنند، بشود .

این هنرمند صنایع دستی در خاتمه مجدد خاطر نشان کرد : تا انجا که میدانم مقام معظم رهبری بر حمایت از هنرمندان تاکید داشته لذا من از تمام مسئولان مرتبط درخواست میکنم به هنرمندان صنایع دستی برای ارتقای جایگاه شغلی، احیای کارگاه‌های صنایع دستی و اشتغالزایی و خوداشتغالی وام های کم بهره با شرایطی که دشوار نباشد رلا اختصاص دهید تا با دل خوش و امیدوار با گرفتن وام هنرصنایع دستی شان رونق یابد و با کارآفرینی که ایجاد شده محصولاتشان را به بهترین شکل ممکن به فروش می رساندند.
ایهاالحال… اگر همه دستگاهها  با انجام برنامه‌ریزی‌های مناسب در راستای حمایت از همه زنان دستفروش در هر زمینه ای تلاش کنند و بتواند با ایجاد جایگاه‌های ویژه وغرفه‌های متعدد – ایجاد نمایشگاه – بازارچه صنایع دستی – وام – و…. به زنان دستفروش؛ این فرصت را بدهد تا آنها به فروش محصولات خود بپردازند چرا که با این اقدام زنان دستفروش به طور جدی حمایت میشوند؛ و آنها میتوانند به نحو احسن زندگی خود و فرزندانشان را اداره کنند.

انتهای خبر/آیدا طاهری

   

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.