کد خبر : 7481
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸

بازدید میدانی خبرنگاران با هدف شفاف‌سازی از سد چمشیر؛

آغاز آبگیری سد چم شیرپایانی بر تلاش‌های مخالفان+تصاویر

آغاز آبگیری سد چم شیرپایانی بر تلاش‌های مخالفان+تصاویر
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چمشیر گچساران صبح امروز درحضور خبرنگاران آبگیری سد چم شیررا به صورت رسمی اعلام نمود.؛

به گزارش انتخاب فردا ، محمدرضا فاضل در توضیحات مربوطه به این سد گفت: سد و نیروگاه چم شیر به عنوان بزرگترین پروژه برق آبی در حال احداث کشور بوده که هدف آن ذخیره ۲ و ۳ دهم میلیارد متر مکعب آب همراه با بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌های رودخانه زهره و نیز تولید ۴۸۰ گیگا وات ساعت انرژی برق آبی در هر سال می‌باشد
وی آورد متوسط دراز مدت رودخانه زهره حدود هزار و ۷۰۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود : یکی از اهداف اصلی این طرح ذخیره سیلاب‌ها و استفاده از آب ذخیره شده برای توسعه و بهبود فعالیت کشاورزی در استان‌های بوشهر و خوزستان می‌باشد.


فاضل بیان کرد : در رودخانه زهره بخش عمده حجم آورد (بیش از ۷۰ درصد آورده سالانه) تقریباً در چهار ماه از سال و به صورت سیلاب‌های بزرگ اتفاق می‌افتد به عبارت دیگر حجم عمده آب با کیفیت مطلوب کشاورزی در فصول غیرکشت به صورت سیلاب از دسترس خارج شده و به دریا می‌ریزد و در هشت ماه باقیمانده سال دبی پایه آب رودخانه کم و کیفیت آن بسیار پایین می‌باشد لذا احداث سد و ذخیره سیلاب‌های زمستانه رودخانه زهره و تنظیم و رهاسازی مناسب آب در کل سال علاوه بر تأمین آب کشاورزی موجب بهبود کیفیت آب رها شده از سد نسبت به رژیم طبیعی رودخانه در زمان مصرف خواهد شد.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چمشیر گچساران ادامه داد : این طرح با این اهداف و با اخذ مجوز‌های لازم از جمله مجوز زیست محیطی از سال ۹۱ شروع شد و با بهترین کیفیت در حد استاندارد‌های جهانی در حال حاضر با پیشرفت عملیات اجرایی ۹۵ درصد می‌باشد.
فاضل اظهار داشت : با اخذ مجوز کمیته آبگیری وزارت نیرو در انتهای پاییز امسال مرحله اول آبگیری طرح که شامل اجرای پلاک تونل انحراف تست و بررسی دریچه‌های تخلیه کننده، ارزیابی و پایش کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب مخزن بود با موفقیت انجام شد و با تکمیل آخرین لیفت بتن تونل انحراف در اوایل این هفته عملاً آبگیری طرح وارد مرحله بعد شده است که در این مرحله امکان ذخیره سازی آب تا ارتفاع نرمال سد همراه با پایش و کنترل لحظه‌ای خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد : لازم به ذکر است که با توجه به تمهیداتی که در این طرح برای کنترل کیفیت آب با ایجاد چند مجرا در تراز‌های مختلف بدنه سد پیش‌بینی‌شده این امکان را بهتر خواهد داد که در هر زمان نسبت به تنظیم آب داخل مخزن یا تخلیه آن اقدام شود.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چمشیر گچساران تصریح کرد : با وارد شدن به مرحله جدید آبگیری طرح و ذخیره مناسب آب، این نوید را به کشاورزان پایین‌دست مخصوصاً کشاورزان عزیز دشت‌های زیدان و هندیجان می‌توان داد که در تابستان و پاییز که با آب بسیار اندک و در عین حال بی کیفیت روبرو بودند انشاالله من بعد سد چم شیر آبی مناسب را از لحاظ کیفی و کمی برای آن‌ها تنظیم خواهد شد.
مرحله نخست آبگیری با حجم ٣۵٠ میلیون متر مکعب با موفقیت انجام شد.
یکی از موضوعات مهم در خصوص این سد که با تاکید زیاد مخالفان احداث و آبگیری آن مطرح بود بحث کیفیت آب این سد بود که توضیحات فنی در محل دریاچه و با استفاده از دستگاه های کیفیت سنج مقابل خبرنگاران نمایش داده شد.

شروع فرایند‌ها و اقدامات پس از آبگیری، پایانی بر تلاش‌های مخالفان برای جلوگیری از آبگیری این سد شد.

گفتنی است سد و نیروگاه چم‌شیر گچساران در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی گچساران و بر روی رودخانه زهره که طول تقریبی این رودخانه ۴۷۵ کیلومتر احداث شده که این رودخانه از دو رود فهلیان و تنگ شیو در شهرستان ممسنی در استان فارس و خیرآباد در منطقهٔ دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد.
این سد از نوع بتنی غلتکی ( RCC ) است که مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفت .
طول تاج این سد ۶۸۰ متر، ارتفاع بدنه سد ۱۵۱ متر، نوع سرریز اوجی دریچه دار با سه دریچه قطاعی، حجم مخزن ۲.۳میلیارد متر مکعب، ظرفیت نیروگاه ۱۷۶ مگاوات به علاوه نیروگاه جریانی به ظرفیت ۱۱ مگاوات، حجم حفاری ۴ میلیون ۷۶۱هزار مترمکعب،لاینینگ گالری ها و تونل ها ۳هزارو ۵۶متر است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.