کد خبر : 3125
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰

با حضور خبرنگاران صورت گرفت:؛

بررسی میدانی برخی مشکلات منظر شهری در شهر یاسوج /ضرورت تعامل دستگاههای خدمات رسان با شهرداری جهت برطرف کردن مشکلات و معظلات شهری

بررسی میدانی برخی مشکلات منظر شهری در شهر یاسوج /ضرورت تعامل دستگاههای خدمات رسان با شهرداری جهت برطرف کردن مشکلات و معظلات شهری

شهرداریها مسئول مستقیم نظارت، کنترل و هدایت توسعه فضایی شهرها در چارچوب قانون ،در راستای اهداف و راهبردهای طرح‌های توسعه شهری(جامع، تفصیلی و هادی) هستند و نقش مهمی در انتظام و سامان دهی فضایی شهرها بر عهده دارد. در این بین اهمیت تحقق و پایداری نظام مدیریت سیما و منظر شهری به منظور ایجاد نظم

شهرداریها مسئول مستقیم نظارت، کنترل و هدایت توسعه فضایی شهرها در چارچوب قانون ،در راستای اهداف و راهبردهای طرح‌های توسعه شهری(جامع، تفصیلی و هادی) هستند و نقش مهمی در انتظام و سامان دهی فضایی شهرها بر عهده دارد.

در این بین اهمیت تحقق و پایداری نظام مدیریت سیما و منظر شهری به منظور ایجاد نظم و توازن در فضاهای شهری حایز اهمیت ویژه‌ای است. عدم تحقق این مهم، موجب عدم انتظام سلسله مراتب فعالیت و خدمات و سرانجام عدم سازمان یابی فضایی درون شهرها می‌گردد.

از مشکلات اساسی موجود در شهرها که برنما و سیمای شهری اثر نامطلوب و ناخوشایندی دارد وجود نخاله های ساختمانی،حفاریهای غیر مجاز، سد معبر، وجود زباله ، و…. است که این امر تاثیر مهم  بر نشاط بصری و روانی شهروندان  دارد و در ظواهر امر نظم دهی این امر به عهده ی شهرداری ها است.

پرواضح است هر چه سیمای شهر از هارمونی و زیبایی بیشتری برخوردار باشد، نشاط بصری و روانی در شهر دوچندان خواهد شد.

دراین  راستا در بازدیدی که جمعی از خبرنگاران از فضای سطح شهر یاسوج داشتند، از نزدیک در جریان برخی مشکلات ایجاد شده توسط دستگاه های خدمات رسان ، در سطح  شهرقرار گرفتند.

درحاشیه این بازدید روابط عمومی شهرداری یاسوج  در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به اینکه تعامل و همکاری های دستگاه های خدمات رسان  با مجموعه مدیریت شهری در جهت برطرف کردن معضلات و مشکلات موجود در سطح شهر امری ضروری است گفت:عدم تحقق این مهم ،موجب می شود فعالیت و خدمات ارایه شده توسط این نهادها انچنان که باید تحقق پیدا نمی کنند.

هاشم یوسفی با اشاره به اینکه عدم همکاری برخی دستگاه های دولتی و افراد ،باعث خروج شهر از نظم و انضباط اجتماعی شده است افزود:دستگاههای خدمات رسان که در این زمینه نقش دارند نیز یا خودشان را به ندیده شدن می زنند یا  تمایلی ندارند و یا کمبود اعتبار  را دلیلی برای عدم هماهنگی شهرداری عنوان می کنند

وی حفاری های ایجاد شده در سطح معابر شهر را بسیار آزار دهنده دانست و افزود : بیشتر این حفاری ها توسط دستگاه های خدمات رسان مخصوصا اداره آبفاضلاب  صورت می گیرد که ترمیم آن همواره بار مالی زیادی را برای شهرداری به دنبال دارد، البته این به نوبه خود به دلیل فرسوده بودن انشعابات سطح شهر است که اب فاضلاب اعتبار کافی برای  این امر ندارد.

یوسفی خاطر نشان کرد: از ابتدای سال تا کنون  حدود ۱۲۰۰ مورد کنده کاری و حفاری توسط دستگاه های خدمات رسان درسطح شهر یاسوج صورت گرفته که تنها ۷۰ مورد از آن بازسازی شده !که این به نوبه خود اعمال هزینه به دوش شهروندان است!!!

وی تاکید کرد : بخشی از درامد شهرداریها از عوارضی است که ما ازمردم دریافت میکنیم ،این  درآمد باید صرف هزینه های  زیبا سازی فضای شهر و ارایه خدمات به  خود شهرواندان شود درصورتی که این بخش از درامد در اکثر مواقع صرف هزینه آسفالت های تخریب شده سطح شهر توسط دستگاه های خدمات سان می شود .

یوسفی اضافه کرد : بر اساس آمار اعلام شده از سوی معاونت فنی و عمرانی شهرداری لکه گیری و ترمیم آسفالت معابر جهت ترمیم این حفاری ها برای شهرداری هزینه داشته است، در صورتی که با این هزینه ها می توان خدمات ارزنده ای دیگری  در حوزه شهر و زیبا سازی به شهروندان  ارایه  کرد.

روابط عمومی شهرداری تصریح کرد:  این در صورتی اتفاق می افتد که دستگاه های خدمات رسان به واسطه خدماتی که ارایه می دهند از مردم هزینه دریافت می کنند و بخش زیادی از این درامد ها وارد خزانه وبه نحوی از استان خارج می شود درحالی که درامد شهرداری صرف خود شهر و شهروندان خواهد شد.

روابط عمومی شهرداری گفت : بسیاری از نازیبایی در سطح شهر اتفاق افتاده  حاصل همین بی توجهی ها  از طرف دستگاه های خدمات رساناست که امیدواریم دوستان دراین فضا نیز ورود کرده و شهرداری را مساعدت و همیاری کنند.

یوسفی  ادامه داد: به دلیل برخی مشکلات ، هماهنگی لازم بین شهرداری و دستگاه های خدمات رسان در بحث حفاریها  وجود ندارد به عنوان مثال هنگام اجرای پروژه های  شهرداری  با تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان مکاتبات لازم را مبنی بر اینکه این پروژه در حال انجام است، صورت ممی دهد،  تا  اگر دستگاهی نیاز به حفاری دارد، پیش از اجرای آسفالت اقدام کند، اما هیچ  دستگاه خدمات‌رسانی از مکاتبه انجام شده استقبال نکرده،و این به نوبه خود باعث ایجاد هزینه برای شهرداری و شهرواندان خواهد شد.

وی عنوان کرد : شهرداری یاسوج ۱۲۸ میلیارد تومان از دستگاه های خدمات رسان طلب دارد، این عدم پرداخت از یک طرف و نبود اعتبار کافی  از طرف دیگرباعث شده دربرخی موارد شهرداری یاسوج هر انجه هزینه دارد صرف همین کنده کاریهای دستگاه های خدمات کند، و این باعث شده حفظ فضای سبز ،فضای آموزشی ، اداری و…مغفول قرارگیرد.

یوسفی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط پیش رو شهرداری حدود یک ماه است که به دستگاه های خدمات رسان جهت حفاری مجوز نداده  که البته  در برخی موارد این عزیزان بدون مجوز اقدام به حفاری کردند ، تصریح کرد: شهرداری در صورت مجوز دادن به دستگاه های  خدمات رسان  مشکلات بیشماری را برای خود و به طبعه آن برای شهروندان  پیش می آورد ودر صورت مجوز ندادن هم کار شهروندان بر زمین می ماند که در هر دو حالت  انگشت اتهام به سمت شهرداری است!!

هاشم یوسفی در بخش دیگری خاطر نشان کرد : در حال حاضر در هیچ شهری اجازه حرکت بیل زنجیری  و دستگاه های حفاری و کنده کاری داده نمی شود و شورای ترافیک هم این مورد را ممنوع اعلام کرده، مگر در ساعت های خاص، ولی ادارات خدمات رسان و برخی انبوه سازان هر لحظه ای از شبانه روز که اراده کند اقدام به حفاری معابر و استفاده از این ماشین الات سنگین در سطح شهر را دارند که باعث تخریب اسفالت در سطح شهر شده ،و حتی دربیشتر موارد در ادامه روند کار خود خاک و نخاله  حاصل از کار را در محل انباشته و صرفاً با ترمیم انشعاب محل را ترک می کند، و ااز انتقال این نخاله به محل ایجاد شده که  توسط شهرداری تعبیه شده ، سر باز زده که این امر  یکی  از اساسی ترین مشکل شهرداری  است .

وی از دیگر مشکلات حوزه شهرداری را دزدیدن سطل زبال و پل های سطح معابر شهر عنوان کرد.

در همین راستا مسئول کمیته حفاری شهرداری یاسوج با انتقاد از عملکرد برخی از دستگاه‌های خدمات رسان، گفت: متأسفانه حفاری‌های رها شده در شهر یاسوج جولان می‌دهد.

بهنام قدمی افزود: در برخی مناطق تعدادی حفاری داریم که دستگاه خدمات رسان موظف به اصلاح بافت تخریب شده و آسفالت بوده، اما ماه‌ها از عدم تعهد به وظایف می‌گذرد.

قدمی با اشاره به اینکه تاکید ما بر تعامل تمام دستگاه‌ها برای جلوگیری از بروز حفاری‌های رها شده است، ابراز داشت: در مناطقی آسفالت یک ماهه نیز مورد حفاری قرار گرفته است.

مسئول کمیته حفاری شهرداری یاسوج گفت: حجم کار آب و فاضلاب بالا بوده و بخشی از آسیب به آسفالت‌ها نیز بر اثر شبکه‌های فرسوده آبرسانی است.

قدمی تصریح کرد: در حال حاضر عملیات آسفالت معابر در چندین نقطه آغاز شده و تاکید ما بر جلوگیری از حفاری‌های گاه و بیگاه دستگاه‌ها است.

سوال  اساسی و تامل برانگیز اینجاست با توجه به مشکلات عدیده ای  که  شهرداری با دستگاه های خدمات رسان در ارایه یا  عدم ارایه مجوزات دارد، بحث نظارتی در شهری که بیشتر قوانین آن بصورت فرمایشی خویشاوندی انجام میشود، جایگاه و تکلیف  شهرداری کجاست؟! هماهنگی لازم جهت تعامل دستگاههای خدمات رسان با شهرداری با هدف برطرف کردن مشکلات و معظلات شهری به عهد چه نهادی است و چرا تا کنون این مهم انگونه که باید موردتوجه قرار نگرفته است ؟!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.