کد خبر : 60137
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۱

اجرای پروژه تونل کوه پات در محور دهدشت با اعتبار ۸۵ میلیارد تومان

اجرای پروژه تونل کوه پات در محور دهدشت  با اعتبار ۸۵ میلیارد تومان
مدیرکل راهداری استان با اشاره به پروژه مهم محور دهدشت گفت: تونل کوه پات یکی از مطالبه‌های چندین‌ساله مردم منطقه بوده و هم‌اکنون عملیات اجرایی در بیست کیلومتر از این محور، با اعتباری بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان در حال اجراست.؛

مدیرکل راهداری استان با اشاره به پروژه مهم محور دهدشت گفت: تونل کوه پات یکی از مطالبه‌های چندین‌ساله مردم منطقه بوده و هم‌اکنون عملیات اجرایی در بیست کیلومتر از این محور، با اعتباری بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان در حال اجراست.
حمیدرضا پیمانجوافزود: در بحث هوشمندسازی جاده‌ها، ارتقاء سیستم‌های کنترل و پایش تصویری و همچنین ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز اتفاقات بسیار خوبی در سطح استان افتاده است

وی با اشاره به شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی بودن محورهای استان عنوان کرد: بخش قابل توجهی از جاده‌های استان در مناطق دارای شیب‌های تند و گردنه‌های مرتفع قرار دارند که این موضوع، ضرورت توجه ویژه به نقاط حادثه‌خیز و افزایش ایمنی مسیرها را دوچندان کرده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد در راستای آمادگی برای فصل زمستان گفت: ۲۲ اکیپ راهداری زمستانی در سطح استان سازماندهی و مستقر شده‌اند. این اکیپ‌ها با بهره‌گیری از ۲۷۲ نیروی انسانی عملیاتی و پشتیبانی ۲۲۲ دستگاه ماشین‌آلات سنگین، نیمه‌سنگین و سبک آماده خدمات‌رسانی به مردم هستند.

حمیدرضا پیمانجو ادامه داد:عملیات راهداری زمستانی از ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۴ آغاز شده و تا ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۵ ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اولویت‌بندی محورهای مواصلاتی گفت: در برنامه‌های راهداری، اولویت نخست با راه‌های بزرگ و شریانی استان است و پس از آن، محورهای فرعی و روستایی مورد توجه قرار می‌گیرند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه محورهای شریانی و بزرگراهی استان شامل مسیرهای یاسوج–شیراز، یاسوج–بابامیدان، یاسوج–اصفهان، یاسوج–سی‌سخت و یاسوج–دهدشت هستند، افزود: این مسیرها به دلیل حجم بالای تردد و نقش حیاتی در ارتباطات بین‌استانیقرار دارند.

پیمانجو تصریح کرد: با توجه به موقعیت کوهستانی استان، تعداد گردنه‌های برف‌گیر در محورهای شریانی بسیار زیاد است؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر ۲۰ گردنه برف‌گیر در این مسیرها شناسایی شده است.

وی ادامه داد:طول گردنه‌های برف‌گیر بین ۵ تا ۱۰ کیلومتر متغیر است و برخی از آن‌ها مانند گردنه بیژن تا ۱۵ کیلومتر امتداد دارند که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و آمادگی کامل در فصل زمستان هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مصوبات کمیسیون ایمنی راه‌های کشور اظهار داشت: از ۱۳ نقطه حادثه‌خیز مصوب سال ۱۴۰۱، تاکنون ۱۰ نقطه به‌طور کامل ایمن‌سازی شده و عملیات اصلاح سه نقطه باقی‌مانده در دست اجراست. همچنین از میان ۲۴ نقطه ابلاغی سال ۱۴۰۳، ۱۸ نقطه رفع و شش مورد دیگر در حال اجراست.

پیمانجو افزود: برای سال جاری نیز ۲۸ نقطه پرحادثه جدید شناسایی شده که تاکنون ۱۵ مورد از آن‌ها اصلاح شده و اقدامات لازم برای تکمیل پروژه‌های باقیمانده ادامه دارد.

وی با اشاره به شرایط خاص طبیعی و کوهستانی استان تصریح کرد: هزینه ساخت، نگهداری و ایمن‌سازی راه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل توپوگرافی خاص منطقه، ۶ تا ۷ برابر استان‌های هم‌تراز است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در حال حاضر ۷ هزار و ۱۳ پل کوچک و بزرگ در محورهای مختلف استان وجود دارد که این میزان در مقایسه با وسعت و طول راه‌های کهگیلویه و بویراحمد، عددی چشمگیر به شمار می‌رود و بیانگر کوهستانی و سخت‌گذر بودن مسیرها است.

پیمان جو همچنین اظهار داشت: در کهگیلویه و بویراحمد ۳۱ تونل جاده‌ای وجود دارد که بین ۷ تا ۸ درصد کل تونل‌های کشور را شامل می‌شود. این موضوع نیز نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از محورهای ارتباطی استان در مناطق کوهستانی، صعب‌العبور و پرشیب واقع شده است.

وی افزود: در سال گذشته و امسال، پروژه‌های متعددی در حوزه روکش و بهسازی محورهای اصلی و شریانی استان در دستور کار قرار گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روکش محور سی‌سخت – توت‌نده،

روکش حفاظتی محورهای اصلی و شریانی استان

محور یاسوج – اقلید (قطعات ۱ و ۲) به طول حدود ۲۹ کیلومتر که بخش عمده‌ای از آن سال گذشته اجرا شد و ادامه عملیات امسال با دریافت مجوز و انعقاد قرارداد در حال انجام است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمدگفت: محور یاسوج – اقلید یکی از مسیرهای پرتردد و حیاتی استان برای تردد به سمت مرکز و شمال کشور از طریق آزادراه شیراز – اصفهان است و به همین دلیل این پروژه با جدیت پیگیری می‌شود.

همچنین، روکش محور یاسوج – شیراز هم‌اکنون در حال اجراست و در محور یاسوج – بابامیدان – سپیدار – سرفاریاب – دهدشت نیز در سال گذشته حدود ۲۰ کیلومتر روکش انجام شد و امسال نیز ۱۷ تا ۲۰ کیلومتر دیگر در برنامه اجرا قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمدافزود: روکش محور یاسوج – اصفهان به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر ظرف ده روز آینده آغاز می‌شود و همچنین عملیات روکش محور یاسوج – پل‌برین – باشت – گچساران – خیرآباد به طول ۲۲ کیلومتر نیز در همین بازه زمانی شروع خواهد شد.

پیمان جو بیان کرد: در شش‌ماهه نخست امسال، در مجموع ۷۴ کیلومتر عملیات روکش آسفالت در محورهای اصلی استان انجام شده است که از این میزان ۵۱ کیلومتر روکش معمولی و ۲۳ کیلومتر روکش حفاظتی بوده است.
وی افزود: علاوه بر این، در مدت یادشده ۱۲۶ کیلومتر لکه‌گیری در محورهای اصلی استان انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد:۱۱ قرارداد جدید برای روکش آسفالت ۲۳۰ کیلومتر از جاده‌های اصلی استان با اعتباری بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد از جذب بخش عمده‌ای از تسهیلات نوسازی ناوگان عمومی استان اشاره کرد و گفت: امسال در راستای استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه و با هدف بهسازی و نوسازی ناوگان مسافری و اتوبوسی، حدود ۳۱ و نیم میلیارد تومان تسهیلات بانکی به استان تخصیص داده و جذب شده است.

حمید رضا پیمان جو افزود: متقاضیان واجد شرایط پس از ثبت‌نام در سامانه مربوطه، برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و روند پرداخت تسهیلات و جایگزینی ناوگان فرسوده در حال انجام است.

وی اظهار داشت: روشنایی تونل‌های محور یاسوج – اصفهان با استفاده از فناوری جدید به‌روزرسانی شده و در گردنه برف‌گیر گل‌زرد نیز با اجرای باند دوم، نصب نیوجرسی و روشنایی طولی، سطح ایمنی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. همچنین، پروژه روشنایی گردنه کاکان به طول چهار کیلومتر از دیگر طرح‌های مهم ایمن‌سازی در سال جاری بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نوسازی ناوگان و ماشین‌آلات راهداری گفت: طی نیم‌سال اخیر، ۱۱ دستگاه مایلر فرسوده و راکد، ۴ دستگاه لودر و ۳ دستگاه گریدر به‌طور کامل بازسازی و وارد چرخه بهره‌برداری شده‌اند.

حمیدرضا پیمان جو افزود: در حوزه هوشمندسازی و نظارت جاده‌ای نیز طی سال گذشته ۱۰ دوربین ثبت تخلف و ۱۱ دوربین نظارت تصویری در محورهای استان نصب و راه‌اندازی شده است. در حال حاضر نیز ۳۵ سامانه ثبت تخلف و ۷۵ دوربین نظارت تصویری در مسیرهای ارتباطی استان فعال یا در حال نصب هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمدعنوان کرد:بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، طی سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، ۵۴ سامانه ثبت تخلف جدید با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان در برخی محورهای مواصلاتی استان ایجاد و بهره‌برداری خواهد شد.

پیمان جو خاطرنشان کرد: این دستاوردها در حالی حاصل شده است که آمار تردد وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی کهگیلویه و بویراحمد طی شش‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش داشته است .؛

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.